in

2019 Aralık ayı medya basın yayın raporu

2019’un Aralık ayı,gazetecilik hayatı anlamında nasıl geçti? Yaşanan gelişmeler nelerdi? 2019 Aralık ayı gazetecilik raporu

2019 Aralık ayı medya basın yayın raporu içeriğinde neler yer aldı? Yaşanan gelişmeler nelerdi? 2019 Aralık ayı medya basın yayın raporu

DHA muhabirine canlı yayın sırasında tokatlı saldırı

Konya’nın Karatay ilçesinde 2 katlı kerpiç binanın çökmesi sonucunda üç kişinin hayatını kaybettiği olay sonrası bölgeden son durumu aktaran DHA Muhabiri Hasan Dönmez çevredeki birkaç kişinin saldırısına uğradı.

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti 43. Sedat Simavi Ödülleri sahiplerini buldu

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti (TGC) kurucu başkanı adına düzenlenen Sedat Simavi Ödülleri sahiplerini buldu. Dokuz dalda 16 kişinin ödül aldığı törende konuşan TGC Başkanı Turgay Olcayto şunları aktardı:

Biz gazeteciliğin halkın sesi olduğuna inandık. Haberin özgür kaldığı gazeteciliğin suç olmadığı, kamuoyunun haber kanallarının tıkanmadığı aydınlık bir Türkiye için mücadelemizi sürdüreceğiz. Cezaevindeki meslektaşlarımızın özgür kalması en büyük dileğimiz.

11 Aralık 1953’de yaşamını yitiren TGC Kurucu Başkanı Sedat Simavi adına 43 yıldan bu yana sürdürülen ödüller; gazetecilik, radyo, televizyon, karikatür, edebiyat, sosyal bilimler, fen bilimleri, sağlık bilimleri ve spor alanlarında veriliyor. 3500’den fazla kuruluş, fakülte ve yayınevine adayları soruldu. Bu yıl 329 kişi ve eser aday oldu. Sonuçta dokuz dalda 16 ödül verildi.

Gazetecilik Ödülü: Cumhuriyet gazetesinde 12 Temmuz-12 Eylül tarihleri arasında yayımlanan, “Orman Yangınlarının Perde Arkası ve Türk Hava Kurumu Uçakları Neden Uçurulmadı” konulu köşe yazıları nedeniyle Tuncay Mollaveisoğlu ödül aldı.

Gazetecilik Övgü Ödülü: BirGün gazetesinde 10-13 Eylül 2019 tarihlerinde yayımlanan “Emniyet’ten Skandal: Kürtaj Listesi İstendi.” başlıklı haberi nedeniyle övgüye değer görülen isim Uğur Şahin oldu.

Radyo Ödülü: TRT Türkü Radyo’da 7 Ocak – 4 Mart – 25 Mart – 27 Mayıs ve 19 Ağustos tarihlerinde yayımlanan ve 5 bölümden oluşan “Öyküleriyle Türküler” adlı radyo programı nedeniyle ödüle değer görülen isim Yaşar Özürküt oldu.

Televizyon Haber Ödülü: Fox TV’de 5 Şubat 2019 tarihinde yayımlanan “Okuyamayan Çocuklar” adlı haberleri nedeniyle muhabir Nazlı Yerebasmaz ve kameraman Çağlar Güner ödül aldı.

Televizyon Haber Övgü Ödülü: Muhabir Damla Turgutlu Soybaş, Kameramanlar Bülent Akdeniz, Hakan Tarhan ve Gökhan Köşetaş’tan oluşan ekibe Haber Global TV’de 9 – 15 Eylül 2019 tarihleri arasında yayımlanan “Çocuklarımızı Zehirliyorlar” adlı dizi haberleri nedeniyle ödül verildi.

Televizyon Belgesel Ödülü: TRT Belgesel ve TRT Avaz Kanalı’nda 7 Ağustos 2019 tarihinde yayımlanan “Umudun Toprağı” adlı belgeseli nedeniyle ödüle F. Neslihan Semerci değer görüldü.

Televizyon Belgesel Övgü Ödülü: TRT Televizyonu TV 2 Kanalı’nda 4 Nisan 2019 tarihinde yayımlanan “Troya Hazineleri- Asırlık Hasret” adlı belgeseli nedeniyle övgüye değer görülen isim Nihal Ağırbaş oldu.

Diğer kategoriler

Karikatür Ödülü: “Toplu Oyunlar 9: Kim Koparıyor Bu Gülleri – Gül Biçme Zamanı – Gül Kıyımı” adlı kitabı nedeniyle ödüle değer görülen isim Hidayet Sayın oldu.

Sosyal Bilimler Ödülü: “Atatürk’ün Özel Şifre Hattı PR Gizli Telgraf Merkezi” adlı eseri nedeniyle ödüle değer bulunan isim Dr. Öğr. Üyesi Halil Özcan oldu.

Sosyal Bilimler Övgü Ödülü: “Ben Leyla Gencer-La Diva Turca” adlı eseri edeniyle övgüye değer görülen isim Evin İlyasoğlu oldu.

Fen Bilimleri Ödülü: Fen Bilimleri dalında “Artırılmış Gerçeklik İçin 3 Boyutlu Holografik Gözlük” adlı eseri nedeniyle ödüle değer görülen isim Prof. Dr. Hakan Ürey oldu.

Fen Bilimleri Övgü Ödülü: “Kaotik Evren Teorisi” başlıklı eseri nedeniyle övgüye değer görülen isim Prof. Dr. Ekrem Aydıner oldu.

Sağlık Bilimleri Ödülü: Prof. Dr. Turgay Dalkara, Prof. Dr. Yasemin Gürsoy Özdemir, Prof. Dr. Umut Kalyoncu, Prof. Dr. Alp Can, Prof. Dr. Fatma Duygu Özel Demiralp, Doç. Dr. Ayşe İlksen Çolpak Işıkay, Doç. Dr. Banu Balcı Peynircioğlu, Dr. Sevda Lüle, Dr. Selen Peker Ve Dr. Nilgün Tekin Bubenheim’dan oluşan ve “Behçet Hasta Serumları Bakterilerde Bulunan HSP-65 ile Ortak Epitoplara Sahip Nörofilaman Medium’a Karşı İmmünoreaktivite Gösterir” başlıklı çalışmaları nedeniyle ödüle değer görülen ekibe ödülünü Seçici Kurul Başkanı Prof. Dr. Ahmet Gül verdi.

Spor Ödülü: “Dünya Tekvando” ve “57 Kiloda G4 Ekstra Avrupa Tekvando Şampiyonu” olması nedeniyle ödüle değer görülen isim İrem Yaman oldu.

Spor Övgü Ödülü: Seçici Kurul Sümeyye Boyacı’yı, “Dünya Paralimpik Yüzme Şampiyonası (50 Metre Sırt Üstünde) İkincisi” olması nedeniyle övgüye değer buldu.

TRT 92 milyon zarar etti

TRT’nin 2018 yılı hesap ve işlemlerine ait özet bilgiler Hazine ve Maliye Bakanlığınca açıklandı. Buna göre 2018 yılında elektrik katkı payı, bandrol ve reklam olmak üzere toplam 2 milyar 657 milyon 5 bin lira gelir elde eden TRT, bu gelirine rağmen 2018 yılını 92,1 milyon TL zararla kapattı. Zararın gerekçesi kurumdan emekli edilen bin 786 kişiye ödenen kıdem tazminatları gösterildi.

İstanbul’da “Kadın Gazetecilerin Güvenliği” paneli yapıldı

Gazetecilikte Kadın Koalisyonu (CFWIJ), 16 Aralık’ta İstanbul’da Türkiye Gazeteciler Sendikası (TGS) işbirliğiyle TGS Akademi’de “Kadın Gazetecilerin Güvenliği Paneli” gerçekleştirdi.

CFWIJ ve TGS heyetleri, Türkiye’deki kadın gazetecilerin güvenlik sorunları hakkında konuşmalar yaptı. Gazetecilikte Kadın Koalisyonu panelde tutuklu kadın gazetecilere ilişkin hazırladığı Türkiye raporunu da sundu. TGS temsilcileri olarak, Kadın ve LGBTİ + Komisyonu üyesi olan Şafak Timur ve Gülfem Karataş, TGS’nin çalışmalarını paylaştı.

Nedim Şener, Hürriyet’e geçti

Gazeteci Nedim Şener, Hürriyet’te yazmaya başlayacağını duyurdu. Posta’daki yazısında ve sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımından Posta’dan ayrılacağını duyuran Şener, şu ifadeleri kullandı:

Ahmet Hakan’ın daveti ve yönetmenim Emre İskeçeli’nin desteğiyle Hürriyet’te yazmaya başlayacağım. Bu köşeye veda ediyorum ama gazeteme ve arkadaşlarıma değil, çünkü aynı binada aynı mekânda aynı insanlarla beraber olmaya devam edeceğim. Buradan sadece üzerimde hakkı olan tüm çalışma arkadaşlarıma ve yönetmenlerime teşekkür ederken, okurlarıma Hürriyet gazetesinden seslenmeye devam edeceğim.

TGS: Hürriyet işten çıkardığı 46 çalışanın hakkını vermiyor

Hürriyet gazetesinde işten çıkarılan 46 kişinin haklarının hâlâ verilmediğini belirten TGS, başlattıkları arabuluculuk sürecinin karşılıksız bırakıldığını, işe iade davaları açtıklarını açıkladı ve şunları paylaştı:

Bu tutumun ister anayasa ister emek isterse işletme gözüyle bakın hiçbir şekilde kabul edilemez bir durumdur.

Özetle işveren, defalarca hukuku çiğnemiştir. Anayasal haklarını kullanan gazetecileri engelleyerek çiğnemiştir. Haksız sebeple işten atarak çiğnemiştir. İşçilerin hakkı olan kıdem ve ihbar tazminatlarını vermeyerek çiğnemiştir.

Medya sahipleri bilmelidir ki Türkiye Gazeteciler Sendikası, bu hukuksuzlukların hiçbirine göz yummayacaktır. Medya sektöründe orman kanunları sona erecek, sendikalı, toplu iş sözleşmeli bir çalışma düzenini Türkiye Gazeteciler Sendikası kuracaktır.

Akit TV Cumhuriyet’i hedef gösterdi

Akit TV sunucusu Fatin Dağıstanlı, Cumhuriyet gazetesinin “Şeriat Çalıştayı” manşetine tepki gösterirken, “Hep birlikte toplanıp Cumhuriyet gazetesi önüne bir el bombası atalım” ifadesini kullandı.

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti (TGC) Yönetim Kurulu, Akit TV’de Cumhuriyet Gazetesi önüne el bombası atılmasını öneren Fatin Dağıstanlı’yı kınayarak, savcıları göreve çağırdı. Açıklamada şu görüşler yer aldı:

Akit TV sunucusu Fatin Dağıstanlı, Manşetlerin Dili adlı programda Şeriat Çalıştayı başlıklı manşet haberi nedeniyle yazar Işık Kansu’yu hedef göstermiş ‘Hadi gidelim. Hep birlikte toplanıp Cumhuriyet gazetesi önüne bir el bombası atalım’ demiştir. Nefret söylemiyle meslektaşımızı ve gazeteyi hedef göstermiştir. Basın tarihimizde nefret söylemiyle yapılan yayınlar nedeniyle öldürülmüş birçok gazeteci vardır. TGC Basın Müzesi’nde öldürülmüş 66 gazetecinin ismi yer almaktadır. Fatin Dağıstanlı’nın Akit TV’de bu listeye yenilerinin eklenmesine yol açacak yayınını kınıyoruz. Sorumlularının cezalandırılması için savcıları iş işten geçmeden göreve çağırıyoruz.

Cumhuriyet’i hedef gösteren Akit TV suç duyurusuna yetkisizlik kararı

Başsavcılık soruşturma dosyasında “Akit TV’nin Küçükçekmece adresinde faaliyet gösterdiği tespit edilmiş olup şikâyetçinin başvurusuna konu olayın cereyan ettiği yerin yargı çevremizin dışında bulunduğu anlaşılmıştır” ifadeleri yer aldı. Başsavcılık, bu nedenle soruşturmada yetkisizlik kararı vererek dosyanın Küçükçekmece Cumhuriyet Başsavcılığına gönderilmesine karar verdi.

Sözcü davasında karar: 7 kişiye hapis cezaları verildi

Sözcü gazetesi yazarları Emin Çölaşan ve Necati Doğru, Genel Yayın Yönetmeni Metin Yılmaz ve gazetenin sahibi Burak Akbay’ın da aralarında bulunduğu 9 kişinin “FETÖ”ye yardım ettiği iddiasıyla yargılandığı davasda mahkeme kararını açıkladı.

Oy birliğiyle alınan kararla; Emin Çölaşan 3 yıl 6 ay 15 gün, Necati Doğru 3 yıl 6 ay, Mustafa Çetin ve Metin Yılmaz 3 yıl 4’er ay, Yücel Arı, Gökmen Ulu ve Yonca Yücekaleli ise 2 yıl 1’er ay hapis cezasına çarptırıldı. Gazetenin sahibi Burak Akbay’ın dosyası ise ayrıldı. Mediha Olgun ise beraat etti.

Gazeteci İdris Özyol yoğun bakımda

Antalya’da yerel bir gazetede çalışan Gazeteci İdris Özyol’dan iki gündür haber alınamıyordu. Özyol’un Antalya Atatürk Devlet Hastanesinde yoğun bakımda olduğu ortaya çıktı. Sabah saatlerinde sokak ortasında bulunup hastaneye götürülen Özyol hakkında hastane tarafından beyin kanaması geçirdiği ve hayati tehlikesinin sürdüğü belirtildi.

Berkin Elvan soruşturması haberi dolayısıyla gazetecilere dava açıldı

Berkin Elvan’ın öldürülmesine dair soruşturmayla ilgili haberleri yapan üç gazeteciye dava açıldı. Gazeteci Canan Cpşkun, Cumhuriyet gazetesinden Ali Açar ve BirGün’den Can Uğur, Terörle Mücadele Kanunu’nun 6. maddesi uyarınca “terörle mücadelede görev almış kamu görevlisini hedef göstermek” suçlamasıyla yargılanacak.

İddianamede, Berkin Elvan soruşturmasında adı geçen polislerden birinin yapılan haberlerde kimliğinin açıklandığı ve polisi ölümle tehdit eden sol örgütlere hedef gösterildiği iddia edildi. İlk duruşma, İstanbul 34. Ağır Ceza Mahkemesinde 9 Nisan 2020’de görülecek.

Ahmet Hakan’a saldırı davasında karar: 5 sanık ceza aldı, 2 sanık beraat etti

Hürriyet gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ahmet Hakan Coşkun’un 2015 yılında evinin önünde darbedilmesine ilişkin 7 tutuksuz sanığın yargılandığı davada karar çıktı. Mahkeme, 5 sanık hakkında Ahmet Hakan Coşkun’a yönelik “Kasten yaralama” suçundan ayrı ayrı 2 yıl 2 ay 20 gün hapis cezası verdi. 2 sanık ise beraat etti.

TGC: Kadın cinayeti haberlerinde şiddetin pornografisi üretilmemeli

TGC Kadın Gazeteciler Komisyonu, kadın cinayeti haberlerinde sayfa tasarımından yazım diline kadar önemli sorunlar olduğunu hatırlatarak medyayı uyardı.

TGC Kadın Gazeteciler Komisyonu, hazırladıkları “Toplumsal Cinsiyet Eşitlikçi Haber Kılavuzu”nda kadın cinayeti haberlerinde dikkat edilecek noktaları şöyle sıraladı:

  • Melodramdan, sansasyon ve pornografiden kaçınılmalı. Cinayetin ayrıntılarını pornografik olarak resmederek şiddetin pornografisi üretilmemeli.
  • Öldürülen kadının değil, katilin fotoğrafları kullanılmalı.
  • Haber fail ifadesine dayanarak yazılmamalı, ölen kadının katilin/failin iddialarını yanıtlayacak ve çürütecek durumda olmadığı unutulmamalı.
  • Haberi yapan kişi psikolog, yargıç, falcı veya öykü yazarı değil, haberci olduğunu unutmamalı.
  • Cinayetin sorumlusu olarak cinnet, kıskançlık, öfke, namus, iflas, psikolojik sorun vb. gibi “cinayeti haklı gibi gösterecek, cinayeti meşrulaştırmaya çalışan ifadeler” kesinlikle kullanılmamalı.
  • Bu bahanelerin kadın cinayetlerinde meşrulaştırmanın yanı sıra haksız tahrik indirimi talebiyle mahkemede delil gösterilebildiği unutulmamalı.
  • Kadınların -varsa- cinayet öncesi koruma talepleri, maktulün -varsa- karakol şikayetleri, hakkında verilmiş savcılık kararı, geçmişte şiddete maruz kalıp kalmadığı, gelenekler, destek olmayan aile vb. gibi etkenler mutlaka haberde yer almalı.
  • Fikri takip yapılmalı. Cinayet haberinin ardından failin yakalanma, yargılanma süreçleri de takip edilerek haberleştirilmeli.

Medyada Nefret Söylemi raporu açıklandı: Evrensel ve Birgün’de nefret söylemine rastlanmadı

Hrant Dink Vakfı, Medyada Nefret Söylemi Mayıs-Ağustos 2019 raporunu yayımladı. Rapora göre Evrensel ve Birgün’ün hiçbir haber ve köşe yazısında nefret söylemi yer almadı. Yeni Akit, 100 nefret söylemiyle yine birinci sırada olurken, Yeni Akit’i Diriliş Postası (47), Yeni Çağ (45) ve Milli Gazete (43) takip etti.

Hrant Dink Vakfı’nın Medyada Nefret Söyleminin İzlenmesi araştırmasının 2019 yılı Mayıs-Haziran-Temmuz-Ağustos aylarını kapsayan dört aylık döneminde ulusal, etnik ve dini grupları hedef alan 1299 köşe yazısı ve haber tespit edildi. Yazı türlerine göre 681 haber ve 591 köşe yazısında nefret söylemine bulundu.

14 metinde, birden fazla gruba yönelik farklı kategorilerde nefret söylemi üretildiği için bu yazılar ele aldıkları grup/kategori sayısı kadar (birden fazla defa) incelenmiş oldu ve 1313 yazıya ulaşıldı. İncelenen tüm yazılarda 46 farklı grup hakkında 1575 adet nefret söylemi içeriği bulundu.

Gazetecileri Koruma Komitesi: Çin ve Türkiye en büyük gazeteci hapishanesi

Gazetecileri Koruma Komitesi (CPJ), 2019 yılına ilişkin raporunu yayımladı. Raporda, dünya genelinde en az 250 gazetecinin bir yılı daha demir parmaklıkların ardında geçirdiği belirtilirken, Çin ve Türkiye “Dünyanın en büyük gazeteci hapishanesi” olarak tanımlandı.

Dünya genelinde hapiste olan gazetecilerin yarıdan fazlasının Çin, Türkiye ve Mısır’da olduğu belirtilen raporda, Çin’in, tutuklu gazeteci sayısında Türkiye’nin önüne geçtiğine dikkat çekildi.

Sınır Tanımayan Gazeteciler Örgütü: 2019’da 49 gazeteci öldürüldü

Sınır Tanımayan Gazeteciler (RSF) örgütünün açıkladığı verilere göre, 2019 yılında şu ana dek dünya çapında 49 gazeteci, mesleki sebeplerden dolayı öldürüldü. Örgütün salı günü açıklanan yıllık raporunda, bu sayının son 16 yılın en düşük rakamı olduğu vurgulandı. Raporda, özellikle Suriye, Yemen ve Afganistan gibi zaman zaman yoğun çatışmaların yaşandığı yerlerde, daha önceki yıllara kıyasla daha az gazeteci ölümleri saptandığı bildirildi.

Habertürk, havalimanı reklamı yapmayı reddeden yazarının işine son verdi

Habertürk internet sitesinde 29 Mart’tan itibaren yazıları yayınlanan Gazeteci Sinem Kaymakçı yazılarına son verildiğini ve yazılarının internet sitesinden kaldırıldığı bilgisini sosyal medya hesabından paylaştı.

Geçirdiği bir trafik kazası sonrası kendisi de engelli olan ve engellilerle ilgili yazılar yazan Kaymakçı’ya Habertürk yönetimi Yeni Havalimanı ve Marmaray’ın engelli dostu olduğunu yazmasını istedi. Kaymakçı sokaklardaki engellerin had safhada olduğunu belirterek bu teklifi reddetti. Bunun üzerine Kaymakçı’nın yazılarına son verildi.

Star ve Güneş gazeteleri kapanıyor

TürkMedya bünyesinde yayın yapan Star ve Güneş gazeteleri kapatıldı. Güneş gazetesinin Akşam gazetesi içerisinde 4 sayfa ek olarak yer almaya devam edeceği belirtildi.

RTÜK 2019’da 3,8 milyon TL ceza kesti, en yüksek ceza FOX TV’ye verildi

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) 2019 yılında 12 kanal, 1 radyo ve 23 yayına toplam 3 milyon 854 bin 476 liralık para cezası verdi. FOX TV’ye toplam 1 milyon 312 bin 515 liralık para cezası kesilirken FOX Life kanalına da 8 kez program durdurma cezası verildi.

RTÜK tarafından 1 milyon 11 bin 234 lira ile tek seferde en fazla ceza FOX TV ve SHOW TV’ye kesildi. Radyo Sputnik’e (RS FM) ise hükümet ve İstanbul depremine yönelik eleştiriler nedeniyle 4 bin 633 lira para cezası ve 5 kez program durdurma cezası verildi.

Atila Sertel, RTÜK tarafından 2019 yılında kanallara kesilen cezalarla ilgili şu bilgileri verdi:

  • BeIN Series HD Comedy kanalına toplamda 2 kez ve 34 bin 110 liralık para cezası kesti. Aynı kanal 2 kez de program durdurma cezası verildi.
  • TV 8 kanalına “Gerçeğin Peşinde ve Yemekteyiz” programları nedeniyle toplamda 3 kez ve 1 milyon 229 629 lira idari para cezası uygulandı.
  • TV 8.5 kanalında “Yemekteyiz” programı nedeniyle 17 bin 65 TL’lik ceza kesildi.
  • Ulusal Kanal’a üç seferde 63 bin 342 liralık idari para cezası uygulanırken, altı kez de program durdurma cezası verildi.
  • TELE 1 kanalına HDP’nin grup toplantısını canlı yayınladığı için 21 bin 114 lira idari para ve iki kez program durdurma cezası verildi.
  • FOX TV’ye 301 bin 281 TL ve 1 milyon 11 bin 234 TL olmak üzere iki ayrı program nedeniyle toplamda 1 milyon 312 bin 515 TL’lik idari para cezası uygulandı.
  • FOX Life kanalına ise “9-1-1” dizisi ve dizideki eşcinsellerin öpüşme sahnesi nedeniyle toplamda 42 bin 228 TL idari para ve 8 kez program durdurma cezası verildi.
  • AKİT TV’ye “Kemal Kılıçdaroğlu’nu asalım” haberi ve Atatürk ve Kurtuluş Savaşı’nı yapanlara hakaret nedeniyle iki ayrı seferde 38 bin 179 lira para cezası ve iki kez yayın durdurma cezası verildi.
  • TGRT Haber’de yayınlanan “Medya Kritik” isimli program RTÜK’e 11 farklı yayını nedeniyle 11 kez şikayet edilip mahkemeye verilirken, mahkemeler kazanılmasına rağmen tüm şikayetler tek bir dosyada birleştirilerek 21 bin 114 lira olarak tek ceza kesildi.
  • Halk TV’ye 21 bin 114 lira idari para ve iki kez program durdurma cezası verildi.
  • KRT TV’ye ise “Erdoğan’a yönelik eleştiri” nedeniyle 17 bin 65 TL idari para ve iki kez yayın durdurma cezası verildi.
  • SHOW TV’ye “Çukur” dizisi nedeniyle tek seferde 1 milyon 11 bin 234 TL idari para cezası kesildi.

Bu içerik hakkında ne düşünüyorsunuz?

Avatar

Medya Basın Yayın Komisyonu tarafından oluşturuldu

Medya basın yayın hayatına yönelik tüm içerikler Medya Basın Yayın Komisyonu tarafından özenle hazırlanarak, 'Medya Basın Yayın' kategorisi adı altında arşivlenmektedir.

Yorumlar

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading…

0

2019 Aralık ayı kadın raporu

2019’da neler oldu? Türkiye’de ve dünyada gelişmeler